Świeże informacje o marketingu internetowym i eCommerce

Jak Responsive Web Design przerodził się we Flat Design

Tytuł jest może trochę naciągany, bo nie do końca była to ewolucja, natomiast sama koncepcja Flat Design dziś jest akcentowana znacznie silniej niż budowa responsywnych stron internetowych, ponieważ jest to pojęcie pojemniejsze – tu chodzi już nie tylko o użyteczność, ale także pewien utarty już schemat estetyczny.

Słowem przypomnienia – czym jest RWD (responsive web design), to metoda tworzenia stron internetowych, która pozwala otworzyć witrynę na dowolnym urządzeniu przy jednoczesnej pewności, że niezależnie od konfiguracji sprzętu, całość będzie świetnie wyglądała. Wymaga to zastosowania kilku trików technicznych, w tym najczęściej zaimplementowania kilku stylów CSS, które będą uruchamiane np. w zależności od wielkości ekranu urządzenia końcowego. Mówiąc o RWD praktycznie zawsze jednak ma się na myśli technologię: to pojęcie nie wykracza poza ramy techniczne. RWD to tylko technologia – w pewnym sensie przełomowa, ponieważ dzięki niej nie trzeba tworzyć już kilku wersji strony z przekierowaniami na subdomeny, ale mimo wszystko tylko technologia. I tutaj właśnie nadszedł czas Flat Design, ponieważ technologia, nawet najlepsza, musi doczekać się wypracowania pewnego standardu.

Flat Design to rozwinięcie idei RWD. Strony responsywne otwierają się wprawdzie na urządzeniach mobilnych, ale to nie znaczy, że są optymalnie wykonane: klasyczny design stron internetowych przewidywał na przykład grafikę na buttonach, sporą ilość zdjęć czy innych grafik, dość pokaźny bagaż skryptów niezbędnych do prawidłowego działania witryny i to wszystko w RWD jest jak najbardziej dopuszczalne. Niestety takie podejście powoduje, że strona, choć funkcjonalna, jest zwykle przeładowana i ciężka.

Flat Design to nic innego, jak koncepcja estetyczna, która przewiduje usunięcie z witryny wszystkiego, co może utrudniać jej odbiór. Można to prowadzić aż do granic absurdalności: usuwa się zdjęcia, skrypty, buttony, duże menu, a nawet tekst. Chodzi o to, aby użytkownik na stronie znalazł tylko to, co jest mu potrzebne i nic więcej. Krytycy tego stylu sugerują, że jest on wręcz cofnięciem się do epoki pisma obrazkowego. Coś w tym jest, natomiast w wielu przypadkach jest to rozwiązanie korzystne, ponieważ nawet stosunkowo duży ekran wielkości 7-9 cali i tak nie pozwala na wygodną lekturę klasycznego designu strony internetowej. Flat Design jest bardziej funkcjonalny, ponieważ w stronach utworzonych w tej technologii na ekranie pozostanie tylko to, co niezbędne

Flat Design stał się modny, ponieważ ułatwia życie – i deweloperom, i klientom. Oczywiście stworzono całe zbiory zasad idei Flat Design, ale w praktyce wszystkie je można zamknąć w jednym słowie: „uprość”. Nie ma więc sensu cytować tu któregokolwiek z tych „kodeksów”, a całą ideologię Flat Design spokojnie można określić po prostu jako „minimalizm” – choć to nie jest aż tak marketingowo nośne pojęcie, doskonale oddaje sedno całej zasady.

« Wróć