Świeże informacje o marketingu internetowym i eCommerce

Grywalizacja w eCommerce

Grywalizacja, znana również jako gryfikacja lub gamifikacja to świadome zastosowanie mechanizmów i technik znanych z gier komputerowych, w celu zwiększania zaangażowania oraz wpływania na zachowania i przyzwyczajenia ludzi.

Dlaczego jest skuteczna? Gry kojarzą się wszystkim z czasem wolnym, ze zdrową rywalizacją, z czasem, który daje nam radość i w żadnym wypadku nie jest nudny. Aby zwiększyć sprzedaż oraz wydłużyć czas, jaki użytkownik spędza na stronie stworzono grywalizację w celach biznesowych (ang. enterprise gamification).

Wprowadzenie mechanizmów wykorzystywanych w grach powoduje, że czynności wykonywane przez użytkowników na stronie internetowej są znacznie ciekawsze i wciągające. Proces zakupów oparty o techniki grywalizacji zmniejsza ryzyko porzucenia koszyka (6 na 10 transakcji nie dochodzi do skutku), może pełnić funkcje programu lojalnościowego oraz tworzyć społeczność, która będzie polecać sklep www swoim znajomym.

Jak wprowadzić grywalizację do sklepu internetowego? Trzeba pamiętać o 3 filarach, które przyczynią się do sukcesu:

  • Fun – to ten element rozrywki, która dostarcza użytkownikom przyjemności.
  • Friends – możliwość zabawy z innymi, zapraszania znajomych, poznawania nowych osób, współpracy lub rywalizacji.
  • Feedback – otrzymywanie przez uczestników szybkiej informacji zwrotnej na temat swoich działań.

Każdy przedsiębiorca powinien mieć konkretny portret gracza. Musi wiedzieć kim są jego klienci, czego będą oczekiwać, jaki będzie dla nich najkorzystniejszy powód do gry, i wreszcie jakie nagrody zmotywują ich do działania. Punkty, nagrody, rankingi, odznaki, zniżki i rabaty to elementy budujące zaangażowanie użytkowników.

W grywalizacji nie można zapomnieć o fabule. To ona nadaje sens działaniom gracza i przybliża go do polityki firmy lub sklepu. Różne są dane na temat poprawy konwersji w sklepie dzięki grywalizacji, ale mówi się o poprawie wyników sprzedaży od 20 do 50%. Warto więc spróbować, tym bardziej, że efekty są długotrwałe.

« Wróć