Świeże informacje o marketingu internetowym i eCommerce

Coronavirus vs ecommerce

Rozprzestrzeniający się koronawirus to trudny czas dla nas nie tylko pod kątem zdrowotnym, ale też ekonomicznym. Jak przedsiębiorstwa radzą sobie w czasach zarazy? Okazuje się, że nie jest tak źle. Tam, gdzie jedni myślą powoli o zamykaniu swojego biznesu, inni uruchamiają szereg promocji i ofert specjalnych, by mimo kryzysu – nadal zarabiać. Koronawirus zmienił nasze nawyki zakupowe – sprzedaż przeniosła się do Internetu.

Większość sklepów stacjonarnych musiała zostać zamknięta, jednak sprzedaż internetowa w nich kwitnie. Firmy prześcigają się w promocjach, a darmowa dostawa jest już właściwie standardem. Przykładem może być popularny sklep odzieżowy H&M.

01-corona-hm

źródło: hm.com

Darmowa dostawa to także główna przynęta abonamentowej usługi Allegro Smart! Do 18 kwietnia wszyscy klienci mogą za darmo uruchomić bezpłatną dostawę (powyżej 40 zł). Podobnie zadziałał Empik, który swój flagowy abonament Empik PREMIUM daj klientom za darmo aż na 60 dni. Czas kwarantanny to dobry moment na nadrobienie czytelniczych zaległości, stąd rośnie także sprzedaż e-booków.

02-corona-empik

źródło: empik.com

Kwarantanna domowa i nakaz siedzenia w domu to taki przymusowy urlop. A co robią najczęściej Polacy na urlopie? Przeprowadzają remonty swoich domów czy mieszkań! W odpowiedzi na to IKEA, mimo zamknięcia sklepów stacjonarnych, uruchomiła szereg promocji pod szyldem #zostańwdomu.

03-corona-empik

źródło: ikea.pl

Zamówienia można składać zarówno telefonicznie, jak i online.

04-corona-ikea

Moim ulubionym przykładem jest, z jednej strony szlachetny czyn, z drugiej doskonale przemyślany chwyt marketingowy serwisu Bandcamp. 20 marca serwis ten zrezygnował z pobierania swojej prowizji, by całość ze sprzedaży albumów na tej platformie, w tym dniu trafiła na konta artystów.

05-corona-bandcamp

źródło: kampania mailingowa bandcamp.com

Oprócz szlachetnych pobudek, Bandcamp uzyskał świetny (i darmowy!) rozgłos dla swojej promocji, gdyż nawet sami artyści pisali o tym do swoich fanów.

06-corona-bandcamp

źródło: kampania mailingowa bandcamp.com

Dodatkowo, Bandcamp poszerzył swoją ofertę, gdyż właśnie tego dnia wielu artystów i niezależnych wytwórni zdecydowało się dodać swoje dzieła do katalogu tej platformy.

Boom możemy także zaobserwować w kanale produktów spożywczych. Tesco, które niegdyś krytykowane było za sprzedaż artykułów spożywczych online – teraz nie nadąża z zamówieniami. Do 12 kwietnia nie ma wolnego terminu dostawy. Podobnie sytuacja ma się w Piotrze i Pawle, który na swojej stronie wita klientów komunikatem:

07-corona-tesco

źródło: tesco.pl

Ze specjalnymi ofertami wystartowali także dostawcy jedzenia. Zgodnie z rozporządzeniem na mocy, którego zamknięte zostały wszystkie bary, puby i restauracje, lokale gastronomiczne mogą nadal działać, jednak świadczą one tylko usługi na wynos/na dowóz. Popularny Uber Eats ruszył z promocją aż 70%! Rekomenduje także „Dostawę Bezkontaktową”, gdzie kurier zostawia po prostu jedzenie pod drzwiami.

08-corona-uber-eats

źródło: kampania mailingowa ubereats.com

Jak dalej będzie rozwijać się rynek podczas zarazy? Czas pokaże. Najważniejsze, by działać dynamicznie i reagować na to, co aktualnie się dzieje. Tylko takie podejście gwarantuje sukces w tych niestabilnych i niepewnych czasach. Innowacyjność i krótki czas reakcji, jak pokazują powyższe przykłady – przynosi rezultaty. Na ten moment możemy postawić tezę, iż sprzedaż przeniosła się do Internetu. Pytanie tylko, czy ten trend wynikający z konieczności, pozostanie tylko chwilowym trendem, czy też będzie to po prostu nasza nowa rzeczywistość?

« Wróć