Świeże informacje o marketingu internetowym i eCommerce

Agencja Interaktywna vs Agencja Reklamowa

Promocja w sieci ma różne oblicza, dlatego o agencjach interaktywnych mówi się, że są to jedne z najbardziej wszechstronnych firm, jakie można sobie wyobrazić. Lista problemów, jakie należy rozwiązać przy każdym projekcie, jest długa i wymaga zaangażowania specjalistów znających się nie tylko na wąsko pojętym marketingu, ale także programistów, grafików, web-deweloperów i znawców psychologii sprzedaży.

Gdyby porównać agencję interaktywną do klasycznej agencji reklamowej, okaże się, że więcej je różni niż łączy. Wspólny jest jedynie cel, ale już narzędzia, które mają służyć jego osiągnięciu, są zupełnie inne. Agencja interaktywna przede wszystkim nie może skupiać się na klasycznych mediach, ponieważ te nie są w żaden sposób interaktywne. Bo właśnie interakcje mają tutaj największe znaczenie. Strony internetowe przygotowywane przez specjalistów agencji interaktywnej muszą skłaniać do działania, być czymś więcej, niż tylko zbiorem artykułów do czytania, muszą nakłaniać do zakupów lub przynajmniej zapisania do newslettera.

A skoro już mowa o newsletterach – to także narzędzie, z którego agencje interaktywne chętnie korzystają, a to dlatego, że jest to obecnie najskuteczniejsza ze wszystkich form promocji. Wiadomości docierające do ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców, stworzone w taki sposób, aby zaspokoić wszystkie oczekiwania adresatów, są również formą interakcji. Wprawdzie w tym przypadku owa interakcja jest nieco asymetryczna, bo nadawca wkłada w nią znacznie więcej energii, jednak to klient, odbiorca mailingu wkłada więcej pieniędzy, a przynajmniej tak powinno być, jeśli agencja jest naprawdę dobra.

Przepływ gotówki zawsze wiąże się ze sprzedażą. W ten oto sposób dotarliśmy do e-commerce, czyli sklepów internetowych. To zagadnienie tak skomplikowane, że żadną miarą omówić go teraz nie zdołamy, ale faktem jest, że jednym z głównych zadań agencji interaktywnych jest wdrożenie i utrzymanie sklepów internetowych. Jest to wyzwanie tym większe, im bardziej różnorodne sklepy, a więc bardzo duże, ponieważ każdemu zależy na tym, aby mieć sklep jedyny w swoim rodzaju. I specjaliści z agencji interaktywnej są w stanie takie sklepy założyć, kiedy klasyczna agencja marketingowa najwyżej może je promować, choć i to w ograniczonym zakresie.

I żeby wszystko spiąć elegancką klamrą – sklep nie może istnieć bez odpowiedniej przestrzeni dyskowej. Najlepsze agencje interaktywne sprzedają także usługi hostingu, żeby mieć pełną kontrolę nad parametrami sklepów, które prowadzą. Tam, gdzie hostingu kupić nie można, z pewnością można liczyć na wsparcie w wyborze najlepszej usługi u dostawców zewnętrznych. To istotne, ponieważ każdy sklep, w zależności od wielkości i wymagań technicznych oprogramowania, powinien być uruchamiany w odpowiednim środowisku programistycznym. Specjaliści z agencji interaktywnej są w stanie zająć się tym w sposób kompleksowy.

A jak na tym tle wypada klasyczna agencja reklamowa? Trochę tak, jak przy porównaniu rozmowy z człowiekiem do odtwarzania melodii z płyty. Agencja interaktywna wymusza działanie, posługując się wszystkimi narzędziami agencji klasycznych oraz zupełnie nowymi, a agencja marketingowa najwyżej przekazuje informacje, nie mając żadnego wpływu na to, co zrobi druga strona tej relacji, czyli klienci.

« Wróć